أفضل مولات الأوتليت فى مصر

47
أفضل مولات الأوتليت فى مصر

توجه الكثير من المصريين فى الفترة الأخيرة إلى سوق الأوتليت المصرى , بعد أن كان مغموراً ولا يعرفه إلا عدد قليل جداً وإن كنت من المستجدين فى هذا السوق فدعنا نعطيك تعريف بسيط عن ما هو الاوتليت وهل هو فعلاً لبس مستعمل أو تالفه أم مجرد لبس براندات جديد ولكن بسعر رخيص.

بناء على طلبات أخواننا الأعزاء بالسعودية إليكم أفضل مولات الأوتليت فى الرياض 

أنواع الاوتليت :

انواع الأوتليت وأيهم أفضل

  • أوتليت المصانع : وتكون بها بعض الديفوهات ولذلك لم يقبلها المحل.
  • أوتليت الأشخاص : وهو مصطلح شائع خارج الدول العربية حيث يقوم الشخص ببيع هدوم مستعمله للأخرين ولكن تكون فى حاليه جيده , ويتم الأتفاق على السعر بين البائع والشارى.
  • أوتليت البراندات : وهذا تحديداً ما نتحدث عنه وهو بواقى محلات البراندات وهذا تحديداً ما نتحدث عنه.

ما هو أوتليت البراندات : 

ماهو  أوتليت البراندات ؟


أوتليت البراندات هى مرتجعات المحلات نفسها بعد أن تم عرضها على الجمهور وهذا أكبر دليل أن تلك الملابس لا يوجد بها عيوب تصنيع فإن كان بها عيوب تصنيع ما كانت لتصل إلى رف عرض الملابس فى المحل نفسه , ولكن كل ما فى الامر أن أغلب البراندات تقوم بنشر تشكيلات كل فترة وهناك تشكيلين أساسين فى السنة , تشكيله ملابس الصيف وتشكيله ملابس الشتاء , وعند أنتهاء الفصل الستوى بالطبع لا نجد نفس الملابس متواجده . 


Men's Fashion Category
وهنا يأتى دور الأوتليت فالشركة العارضة ولنأخذ بالمثال Adidas أديداس اوت ليت  بالطبع لن تقوم بإلقاء المعروضات  المرتجعه التى لم يتم بيعها على مدار الصيف وفى نفس الوقت لن تكون بتقديمها للجمهور فى الشتاء ولذلك ظهر هذا الحل فتكوم الشركة بعرض المنتجات فى اديداس اوت ليت فى مصر على سبيل المثال ويكونوا بهذا الشكل وفور حجم الخسارة الكلى إلى النصف أو أكثر ببيعهم نفس المنتج ولكن بخصم قد يصل إلى 60% فى السعر.

هل ملابس الأوتليت خاليه من العيوب ؟

هل ملابس الأوتليت خاليه من العيوب ؟


طبيعه المشترى المصرى تجعله دائماً فى حاله شك رهيبه مما يشتريه , ولعل تلك كانت من اولى المشاكل التى واجهتها أفضل منصات بيع الملابس أونلاين عند البدء فى السوق المصرى ولكن تأكد تماماً ففى النوع الثالث الذى نتحدث عنه لا علاقة بها بملابس الدرجه الثانية أو ملابس البالة كما أعتاد الشعب المصرى ولكننا نتحدث على سوق جديد تماماً يوجد به جميع أنواع الملامبس من ملابس سيدات لأفضل ملابس الرجال , مروراً بالأطفال والفتيات , فجميع المعروضات لا تفرق شئاً عن ملابس الإستيراد التى نفتخر بها دائماً , ولكن كما وضحت فى الفقرة الفائتة من المقالة هذا مرتجعات البرندات نفسها , ولا بد لنا كمصريين أن نستغل الفرصه على الأقل لمواجه الغلاء.

ويمكنك التوجه بنفسك لإحدى مولات الأوتليت والتى سنتحدث عنها فى الفقرة التالية ومشاهده الملابس على الطبيعه وأؤكد لك أنك ستصدم من الجوده وخلوها التام من اي عيوب صناعة بل وقد تزيد صدمتك بوجود بعض الموديلات المعروضه من الموسم الحالى نفسه وليس الموسم السابق فقط , ومؤخراً قد أنتشرت ما بين الاسر المصرية فاجعه الاوتليت والتى وفرت كثيراً على رب الأسرة دفع  المئات من الأموال مقابل جلب بضعه أطقم ماركة , وأصبح الأن بنصف الثمن يأتى بمثله أو أكثر , وعلى الصعيد الاخر تمكنت الاسر المصرية المتوسطه من أرتداء هدوم ماركة بنفس أسعار الهدوم فى السوق المعتاد , ولعل ذلك ما يبرر الأنتشار الملحوظ لأماكن ومولات البيع مؤخراً.

أفضل أماكن بيع ملابس أوتليت فى مصر

أفضل أماكن بيع ملابس أوتليت فى مصر


كعادتنا نعشق التفاصيل بل ونطلعكم على تجارب فعليه قام بها فريق أوتليت مصر فى أماكن البيع لذا وجب التنويه للأسر المصرية تحديداً ان أماكن بيع الاوتليت نوعين :

  1. مول لبيع الأوتليت : وهنا يمكنك ان تقضي يوم كامل أنت وعائلتك حيث انه ستجد الكثير من منافذ البيع ومطاعم الاكل تماماً كأي مول فى مصر.
  2. محل بيع أوتليت : وهنا ستجد مجرد محل أو منفذ بيع كبير قد يصل لدوريين وثلاث لكن دون إتاحه قضاء يوم كامل أو التنزه بداخله فهو فقط مكان للبيع .
دعنا اولاً نتحدث عن النوع الاول وهو مولات البيع والتنزه وهى أكثر ما ننصح به للأسر لقضاء يوم كامل ملئ بالشراء والسعادة , ولكن ان كنت أب الاسرة فأعلم أن ما وفرته فى الشراء ستدفعه فى الطعام !


طيبة مول

  • التعريف : طيبة مول هو من أوال مول لبيع الاوتليت فى مصر وأكبرها يمكنك فيه التسوق بأقل الاسعار لجميع أفراد الاسرة بمدينة نصر واكثر من 80 ماركة عالمية ومحلية بتخفيضات تصل الى اكثر من %70
  • البراندات : Tie Shop , Strike , El Saka, Eye+, Brands, Esprit Outlet, New Born, House Of Sale, Femi 9, The Deal, Dress 4 Less, Carina, Syx's, Redwood, Pinky Loly Pop, Seventy, Lavoro, Lotto,  Jewels, Reberto, Miro.
  • ساعات العمل: من العاشرة صباحاً حتى الواحده صباحاً.
  • عنوان طيبة مول  : 75 شارع النصر بمدينة نصر بعد ميدان رابعة العدوية مباشراً.
  • إزاى أروح طيبة مول :  بالمترو هتطلع رمسيس وتركب أى حاجة رايحة أول عباس.
  • التواصل : 0222622022 / صفحة طيبة مول

جولف سيتي مول

  • التعريف : مول الأوتليت الاكثر حيويه حيث يقام هناك الكثير من الحفلات تواكب المناسبات العامه بالإضافة أن به عدد لابآس به من منافذ بيع الأوتليت الغير متواجده فى طيبة مول.
  • البراندات : pianillo, Versailles furniture, TiE House, Veromoda, etam, rose
  • ساعات العمل: عدد الساعات غير محدد.
  • عنوان جولف سيتى  مول  :  يتواجد على محور مبارك بمدينه العبور.
  • إزاى أروح طيبة مول :  تركب للموقف سلام وعاشر ومن هناك تركب عبور.
  • التواصل : 01013178566 


  • التعريف : اكبر مول أوتليت فى مصر مول أوتليت 6 أكتوبر ويحتوى العديد من البراندات المشهورة والغير متواجده فى مولات أخرى.
  • البراندات : يحتوى على اكثر من 45 ماركة محلية وعالمية ولعل أشهرهم Nike, Crocs, premoda وغيرها.
  • ساعات العمل: من التاسعة صباحاً حتى الثامنة ليلاً
  • عنوان The Outlet  مول  : المنطقة الصناعية ب 6 أكتوبر.
  • إزاى أروح طيبة مول :  هتركب أي حاجة لأكتوبر تكون رايحه ليله القدر ومن ليله القدر تركب حاجة للمنطقه الصناعية وتقوله المقاطعه 18 , ولو ملقتش ليله القدر تركب حاجة للحصرى ومن الحصرى لليلة القدر.
  • التواصل : 01201810111-01000544458 / صفحة The Outlet


هنا قد ذكرنا اكبر ثلاث مولات فى مصر لبيع منتجات الاوتليت كما سبق وقسمنا الموضوع فسيتم الأن سرد أفضل محلات ومنافذ بيع الأوتليت فى مصر الأن دعونا نتحدث عن منافذ البيع المباشر وهى منافذ منفرده تجدها فى الشوارع أو أماكن تجمعات المحلات مثل المهندسين والزمالك وخلافه ولا تتعلق بسلسله محلات معينه مثل Outlet Zone مصر  وللا تتواجد بداخل مولات الأوتليت مثل طيبة مول وغيره , ويستهدف هذا النوع من محلات الاوتليت المشترى الذي يبحث عن ماركة شراء بنوعها مثل Nike Outlet أو Adidas Outlet والذى يقصده معظم الباحثين عن ملابس رياضية على سبيل المثال.

أفضل منافذ بيع الأوتليت فى مصر 

أفضل منافذ بيع الأوتليت فى مصر


أغلب تلك المنافذ لا تفرق شئ عن نفس سعار مولات الاوتليت نفسها بخصومات الملابس بها تصل لـ 60% و 70% تماماً ولكن هى مجرد حل مساعد ليخفف عنك عناء البحث فى المولات خصوصاً وأن كانت معك العائلة فستكثر الطلبات ويكثر معها الدفع !

أديداس أوتلت Adidas Outlet 

  • التعريف :  من أولى المحلات الرسمية التى يمكنك شراء منتجات أديداس وملابس أصلية رخيصة منها حيث أنه لا يحتوى على منتجات Adidas فقط.
  • البراندات : أديداس Adidas، ريبوك Reebok، أحذية جيوكس Geox، تمبرلاند Timberland، كروكس Crocs وليـﭭايز Levi’s وQuicksilver
  • ساعات العمل: من العاشرة صباحاً حتى الثانية عشر صباحاً.
  • عنوان Adidas Outlet المعادى : 19 كورنيش المعادى / 6 أبراج بدر بعد كارفور المعادى
  • إزاى أروح طيبة مول : تركب من على الدائرى أى حاجة رايحه كارفور المعادى وتنزل سلم الجامع.
  • التواصل : 0223589263
 فى منافذ بيع تانية كتير منها اديداس اوت ليت مصر الجديدة لكن أديداس يعتبر أشهرهم لانه بيحتوى على العديد من البراندات غيره , وخلال أيام هننشر ليكم بوست جديد عن أفضل منافذ  بيع الأوتليت فى مصر أنتظرونا. 

وفى نهائة الموضوع أحببنا أن نحيطكم علماً بان الاوتليت شئ قانونى تماماً ويقع تحط إشراف جهاز حماية المستهلك بشكل مباشر ولذلك إذا واجهتكم أى مشاكل مباشره مع منافذ البيع أو شعرتم بإرتفاع عن المعدل الطبيعي للاسعار فى أحدى المحلات يمكنكم التواصل مع جهاز حماية المستهلك عن طريق الإتصال السريع 19588.  

لا تنسوا ان تشاركونا تجاربكم لننشرها ونفيد بها غيركم , وفى حاله وجود أي أستفسار أو الحاجة إلى مساعده فيمكنكم التواصل مباشراً مع فريق أوتليت مصر عن طريق صفحة الفيس بوك , شكراً للمتابعة ودمتم شيك.

التعليقات

  1. شكرا ليكم انا كنت بدور علي عنوان The Outlet Mall لاني مش ساكنه في اكتوبر ، بس الشرح التفصيلي هنا وضح الدنيا فعلاً وكمان عرفت ازاى اروح طيبة مول بمدينة نصر بالمترو بس هل طيبه مول ده كبير زي اوتليت مول اكتوبر ولا لآ ويا ريت لو حد راح فرع لـ Outlet Zone يبلغني.

    ردحذف
    الردود
    1. العفو يا فندم احنا موجودين ديماً عشان نعرفكم جميع اماكن محلات الاوتليت فى مصر , طيبه مول هو مول عادى مش منطقه زى مول اوتليت اكتوبر متكون من 3 طوابق بكل طابق عدد من المحلات يمكنك التعرف على تفاصيله كاملاً من هذا الموضوع :
      كل ما تود معرفته عن طيبه مول بمدينه نصر لملابس الاوتليت

      حذف
  2. افضل دليل محلات الاوتليت في مصر شكرا ليكم

    ردحذف
    الردود
    1. شكراً لتشجيعك ودعمك , ضفنا موضوع جديد عن
      Adidas Outlet in egypt

      يتمنى فريق عمل المدونه ان ينال الموضوع اعجابكم وان تشاركونا تجاربكم الخاصة.

      حذف
    2. ممكن اعرف عنوان اوت ليت اداصلي

      حذف
  3. في مول اوت ليت جامد جدا حضرتك لم تذكره وهو الميراج مول اول طريق السويس بجوار j w ماريوت

    ردحذف
    الردود
    1. معندناش معلومات كافيه عن ميراج اوتليت مول بطريق السويس , لكن خلال الاسبوع ده فريقنا هيزور المكان اوكيد هنكتب مراجعه عنه , تقدر تشوف اخر مراجعتنا من هنا لاوتليت زون :
      https://outletegypt.blogspot.com/2019/05/outlet-zone-shopping-experience.html

      حذف
  4. ممكن اماكت اوت ليت فى اسكندريه

    ردحذف
    الردود
    1. حالياً شغالين علي تحديث دليل مولات الاوتليت في مصر علي مدونتنا بأفرع منافذ البيع في جميع المحافظات ومنها
      أماكن اوت ليت في الأسكندريه
      فتابعونا وادعمونا بالنشر وشكراً

      حذف
    2. من فضلك اوت ليت المعادى اديداس فيه كل الماركات

      حذف
  5. والله افكار جيده وموفره ومتاح لنا ماركات كثيره ..اقرب فرصه حروح مولات الاوتليت ومتوقعه ان تكون تجربه مفيده ..شكرا لكم .

    ردحذف
    الردود
    1. شكراً لتقيمك لمدونه اوتليت مصر نتمنى دائماً نكون عند حسن ظنكم بنا، وننتظر مشاركتكم عن تجربتكم فى شراء ملابس الاوتليت فى الوطن العربي بشكل عام.

      حذف
  6. طيب اللى عايز يشترى جملة برندات عشان يبعها يروح فين ؟

    ردحذف
    الردود
    1. عايزين الجمله وعناوين المخازن

      حذف
    2. ابحث علي مكتب أوت ليت لبواقي التصدير
      ناس محترمة و محترفه و بتبيع ببلاش جملة و قطاعي

      حذف
  7. فين اوتليت اديداس بالاسكندريه ... شكرا

    ردحذف
  8. اوتوليت ريبوك ف المعادي فين..؟

    ردحذف
  9. اوتوليت ريبوك ف المعادي فين..؟

    ردحذف
  10. Where i can find timberland outlets?

    ردحذف
  11. أقرب اوتليت من بيتى فين ؟

    ردحذف
  12. طب واللى عاوز يفتح منفذ بيع يجيب جملة منين

    ردحذف
    الردود
    1. عندك مكتب اوت ليت لملابس التصدير
      ابحث عنه علي جوجل بيبيع ببلاش

      حذف
  13. الردود
    1. ابحث علي مكتب أوت ليت لبواقي التصدير
      ناس محترمة و محترفه و بتبيع ببلاش جملة و قطاعي

      حذف
  14. عايز اعرف مكان الجمله علشان عندى محل صغير

    ردحذف
  15. عايزه اعرف مكان الجمله عشان هبداء،المشروع وبجهز

    ردحذف
  16. ازاي افتح استور اوتليت في اسكندريه

    ردحذف
  17. عايز افتح استور اوت ليت ايه اللي اعمله بالظبط

    ردحذف
  18. لو سمحت كنت محتاج اوت ليت لماركة new balance . انا عارف اماكن لياقة ماركات الشوز الرياضى . بس new balance مش لاقى

    ردحذف
  19. لو سمحت اشتريت تي شيرت اديداس اوت لت فرع فيصل كان فيه عيب صناعة وانا حاليا مش في القاهرة في محافظة اخري ينفع ارجع التي شيرت من اي فرع اديداس اوت لت تاني

    ردحذف
  20. اماكن اوتلت أجهزة كهربائية وبالاخص أجهزة صوتية

    ردحذف
  21. في خمس ماركات بجوار اديداس أوت ليت بمول اكتوبر

    في محل واحد دورين
    لم تذكرهم

    ردحذف
  22. اوت ليت اكتوبر افضل ولا المعادى

    ردحذف
  23. ممكن اعرف هل يوجد اوتليت لملابس المنزل والداخليه؟

    ردحذف
  24. من فضلك اروحمن رمسيس اوتليت المعادي اللي بعد كارفور اذاي؟

    ردحذف
  25. عايز افتح محل أوت ليت ايه اللي اعمله بالضبط وعايز اعرف إمكان الجمله وشكرأ

    ردحذف
  26. أوت ليت في طيبه مول هل موجود أحذيه رياضيه اديداس؟؟

    ردحذف
  27. عايزة اوت ليت مكتب جملة لبيع البرادات بالجملة

    ردحذف
  28. بعد اذنكم عاوزة أعرف أماكن بتبيع برفانات زارا و فيكتوريا اوتليت بالجمله

    ردحذف
  29. عايزه اويت اجهزه منزليه من فضلكم

    ردحذف
  30. الخصومات طول السنة ولا في آخر الموسم بس

    ردحذف
  31. عايزه اوتليت عطور من فضلك

    ردحذف
  32. عاوزين الجمله وعنواني مخازن الاوتليت

    ردحذف
  33. ممكن مكان اوت ليت بولو

    ردحذف